Zostań przyjacielem cerkiew.pl
Spotkanie Bractwa Trzech Świętych Hierarchów
24 października 2025
Dnia 23 października Bractwo Cerkiewne Trzech Świętych Hierarchów Bazylego Wielkiego, Grzegorza Teologa i Jana Złotoustego zorganizowało w Centrum Kultury Prawosławnej w Białymstoku spotkanie z ojcem dr. Romanem Płońskim na temat: "Bogurodzica w świadomości prawosławnej".
Prelegent przedstawił temat pojmowania Bogurodzicy w prawosławiu. Jego podstawą jest właśnie określenie Matki Bożej jako Bogurodzicy. Tytuł ten został przyjęty na III soborze powszechnym, który odbył się w 431 r. w Efezie (wówczas Cesarstwo Wschodniorzymskie, a obecnie Turcja). To określenie funkcjonowało już wcześniej, ale od tego momentu stało się dogmatem. Marię określamy jako Theotokos - Bogurodzica, czyli tą, która zrodziła Boga. Referujący temat uważa też, iż w związku z tym właściwszym terminem określającym naukę o Bogurodzicy jest Bogurodzicologia.
Prawda ta wyraża się w prawosławnych ikonach Matki Bożej, na których w zdecydowanej większości znajduje się postać Jezusa Chrystusa, naszego Boga, którego zrodziła jako Bogurodzica. Trzy gwiazdy znajdujące się na szacie Bogarodzicy oznaczają, iż jest Ona "Prisnodiewą - Zawsze Dziewicą", tzn. że Maria przed narodzeniem, w trakcie i po narodzeniu pozostawała Dziewicą. Bogurodzicę określa się też jako Nową (Drugą) Ewę.
Bardzo ciekawą okazała się informacja, iż poświęcenia ikon dokonuje się w naszej przestrzeni geograficznej od wieku XVII, od czasów Piotra Mohyły. Wcześniej ikonę uświęcała modlitwa ikonopisca-czytanie przez niego kanonu modlitewnego, a nad nim była też modlitwę tego, kto błogosławił mu na pisanie ikony. Istnieje kilka typów ikon Bogurodzicy. Główne z nich to Hodegetria (gr.) - Putiewoditielnica (cs.) - Przewodniczka, Wskazująca Drogę; Eleusa (gr.) - Umilenije (cs.) - Miłosierna, Czuła; Orantka - Znamienije (cs.) - Modląca się, Znak. Każdą z ikon możemy nazwać traktatem o Bogurodzicy.
Prelegent podkreślił, iż głównymi wyznacznikami naszego, prawosławnego pojmowania Bogurodzicy są: ikona i tekst nabożeństw. Musimy też pamiętać, iż nasza duchowość związana z Matka Bożą jest pobożnością chrystologiczną. Oznacza to, iż wszystko dotyczące Bogurodicy - modlitwy, ektenie itd. związane są z Chrystusem, który jest naszym Bogiem.
Sławomir Nazaruk
fot. Piotr Oniszczuk
Prelegent przedstawił temat pojmowania Bogurodzicy w prawosławiu. Jego podstawą jest właśnie określenie Matki Bożej jako Bogurodzicy. Tytuł ten został przyjęty na III soborze powszechnym, który odbył się w 431 r. w Efezie (wówczas Cesarstwo Wschodniorzymskie, a obecnie Turcja). To określenie funkcjonowało już wcześniej, ale od tego momentu stało się dogmatem. Marię określamy jako Theotokos - Bogurodzica, czyli tą, która zrodziła Boga. Referujący temat uważa też, iż w związku z tym właściwszym terminem określającym naukę o Bogurodzicy jest Bogurodzicologia.
Prawda ta wyraża się w prawosławnych ikonach Matki Bożej, na których w zdecydowanej większości znajduje się postać Jezusa Chrystusa, naszego Boga, którego zrodziła jako Bogurodzica. Trzy gwiazdy znajdujące się na szacie Bogarodzicy oznaczają, iż jest Ona "Prisnodiewą - Zawsze Dziewicą", tzn. że Maria przed narodzeniem, w trakcie i po narodzeniu pozostawała Dziewicą. Bogurodzicę określa się też jako Nową (Drugą) Ewę.
Bardzo ciekawą okazała się informacja, iż poświęcenia ikon dokonuje się w naszej przestrzeni geograficznej od wieku XVII, od czasów Piotra Mohyły. Wcześniej ikonę uświęcała modlitwa ikonopisca-czytanie przez niego kanonu modlitewnego, a nad nim była też modlitwę tego, kto błogosławił mu na pisanie ikony. Istnieje kilka typów ikon Bogurodzicy. Główne z nich to Hodegetria (gr.) - Putiewoditielnica (cs.) - Przewodniczka, Wskazująca Drogę; Eleusa (gr.) - Umilenije (cs.) - Miłosierna, Czuła; Orantka - Znamienije (cs.) - Modląca się, Znak. Każdą z ikon możemy nazwać traktatem o Bogurodzicy.
Prelegent podkreślił, iż głównymi wyznacznikami naszego, prawosławnego pojmowania Bogurodzicy są: ikona i tekst nabożeństw. Musimy też pamiętać, iż nasza duchowość związana z Matka Bożą jest pobożnością chrystologiczną. Oznacza to, iż wszystko dotyczące Bogurodicy - modlitwy, ektenie itd. związane są z Chrystusem, który jest naszym Bogiem.
Sławomir Nazaruk
fot. Piotr Oniszczuk