Zostań przyjacielem cerkiew.pl
II dzień przesłuchań konkursowych w Hajnówce
16 maja 2025
Prawdziwe bogactwo muzycznych przeżyć przyniósł drugi dzień prezentacji śpiewu chóralnego, a wnętrze soboru św. Trójcy było miejscem duchowego i artystycznego spotkania kultur oraz pokoleń. Tego dnia wystąpiły chóry z Polski, Ukrainy, Litwy, Rumunii, Serbii i Egiptu – każdy z nich wniósł swój unikalny koloryt do wspólnego dzieła modlitwy i śpiewu.
Jako pierwszy zaprezentował się Chór Miasta Hajnówka, którego występ otworzył dzień pełen emocji i duchowej głębi. Następnie zabrzmiał pełen ekspresji śpiew Chóru „Wołyńskie Dzwony” Parafii Prawosławnej Wszystkich Świętych Ziemi Wołyńskiej z Łucka (Ukraina), który zachwycił precyzją wykonania i głębokim zakorzenieniem w tradycji.
Nie zabrakło także wyjątkowych występów najmłodszych uczestników. Słuchacze z głębokimi emocjami przyjęli prezentacje Chóru Dziecięco-Młodzieżowego Parafii Prawosławnej św. Sofii – Mądrości Bożej Hagia Sophia z Warszawy oraz Chóru Dziecięcego Katedry Metropolitalnej św. Marii Magdaleny, których czyste głosy wniosły lekkość i wzruszenie do festiwalowego repertuaru.
Szczególną uwagę przyciągnął występ Chóru „Leyakon Noor” Kościoła Koptyjskiego św. Apostoła Marka z Kairu (Egipt). Ich unikalne, orientalne brzmienie oraz modlitwa w języku koptyjskim ukazały bogactwo chrześcijańskiej tradycji Wschodu.
W kolejnych prezentacjach zabrzmiały utwory wykonane przez Chór Młodzieżowy Parafii Prawosławnej Świętego Ducha z Białegostoku oraz Chór Parafii Prawosławnej Ikony Matki Bożej „Znak” z Wilna (Litwa) – oba zespoły zachwyciły dojrzałością brzmienia i głębokim wyczuciem liturgicznego nastroju.
Na zakończenie dnia wystąpił Chór Dziecięcy Pierwszego Belgradzkiego Towarzystwa Śpiewaczego z Serbii, który wprowadził słuchaczy w charakterystyczny dla serbskiej tradycji muzycznej świat harmonii i emocji, a także Chór „Światło Zmartwychwstania” Katedry Zmartwychwstania Pańskiego z Falticeni (Rumunia) – ich występ, pełen duchowego skupienia, stanowił godne zwieńczenie drugiego dnia przesłuchań.
Dzięki transmisji online prowadzonej przez portal cerkiew.pl, w wydarzeniu mogła uczestniczyć również publiczność z całego świata, co dodatkowo podkreśliło międzynarodowy charakter festiwalu i jego rolę jako mostu łączącego tradycje, narody i pokolenia.
Drugi dzień przesłuchań zakończył się w atmosferze wzruszenia, modlitwy i muzycznej wspólnoty. Przed jury pozostało trudne zadanie oceny zespołów reprezentujących tak różnorodne, ale równie piękne oblicza muzyki cerkiewnej.
Emilia Korolczuk
Stowarzyszenie Miłośnicy Muzyki Cerkiewnej
Fot. Tomasz Grześ
Jako pierwszy zaprezentował się Chór Miasta Hajnówka, którego występ otworzył dzień pełen emocji i duchowej głębi. Następnie zabrzmiał pełen ekspresji śpiew Chóru „Wołyńskie Dzwony” Parafii Prawosławnej Wszystkich Świętych Ziemi Wołyńskiej z Łucka (Ukraina), który zachwycił precyzją wykonania i głębokim zakorzenieniem w tradycji.
Nie zabrakło także wyjątkowych występów najmłodszych uczestników. Słuchacze z głębokimi emocjami przyjęli prezentacje Chóru Dziecięco-Młodzieżowego Parafii Prawosławnej św. Sofii – Mądrości Bożej Hagia Sophia z Warszawy oraz Chóru Dziecięcego Katedry Metropolitalnej św. Marii Magdaleny, których czyste głosy wniosły lekkość i wzruszenie do festiwalowego repertuaru.
Szczególną uwagę przyciągnął występ Chóru „Leyakon Noor” Kościoła Koptyjskiego św. Apostoła Marka z Kairu (Egipt). Ich unikalne, orientalne brzmienie oraz modlitwa w języku koptyjskim ukazały bogactwo chrześcijańskiej tradycji Wschodu.
W kolejnych prezentacjach zabrzmiały utwory wykonane przez Chór Młodzieżowy Parafii Prawosławnej Świętego Ducha z Białegostoku oraz Chór Parafii Prawosławnej Ikony Matki Bożej „Znak” z Wilna (Litwa) – oba zespoły zachwyciły dojrzałością brzmienia i głębokim wyczuciem liturgicznego nastroju.
Na zakończenie dnia wystąpił Chór Dziecięcy Pierwszego Belgradzkiego Towarzystwa Śpiewaczego z Serbii, który wprowadził słuchaczy w charakterystyczny dla serbskiej tradycji muzycznej świat harmonii i emocji, a także Chór „Światło Zmartwychwstania” Katedry Zmartwychwstania Pańskiego z Falticeni (Rumunia) – ich występ, pełen duchowego skupienia, stanowił godne zwieńczenie drugiego dnia przesłuchań.
Dzięki transmisji online prowadzonej przez portal cerkiew.pl, w wydarzeniu mogła uczestniczyć również publiczność z całego świata, co dodatkowo podkreśliło międzynarodowy charakter festiwalu i jego rolę jako mostu łączącego tradycje, narody i pokolenia.
Drugi dzień przesłuchań zakończył się w atmosferze wzruszenia, modlitwy i muzycznej wspólnoty. Przed jury pozostało trudne zadanie oceny zespołów reprezentujących tak różnorodne, ale równie piękne oblicza muzyki cerkiewnej.
Emilia Korolczuk
Stowarzyszenie Miłośnicy Muzyki Cerkiewnej
Fot. Tomasz Grześ