świat: Konferencja o fundamentalizmie

Konferencja o fundamentalizmie

Ks. Andrzej Lewczak, 27 września 2016

W dniach 22-25 września br., z błogosławieństwa Jego Świątobliwości Patriarchy Bułgarskiego Neofita w bułgarskim mieście Blagojevgrad odbyła się IX Międzynarodowa Konferencja ds. Sekt i Destrukcyjnych Kultów. Spotkanie odbyło się dzięki gościnności Metropolity Nevrokopii Serafima.

Sympozjum przewodniczył założyciel i przewodniczący prawosławnej sieci inicjatyw ds. sekt Krzysztof, biskup Karpasji. Konferencja zgromadziła kilkudziesięciu przedstawicieli patriarchatów, lokalnych Cerkwi oraz specjalistów prawa, psychologii, socjologii, teologii.

Z błogosławieństwa Jego Eminencji Wielce Błogosławionego Sawy Metropolity Warszawskiego i całej Polski reprezentantami  naszej Cerkwi byli: ks. prof. Jerzy Tofiluk oraz ks. dr Andrzej Lewczak.  Tematem tegorocznej konferencji był: „Fundamentalizm – wierność tradycji czy modernizm”. Stwierdzono, że istnieją dwa rodzaje fundamentalizmu: zachowawczy – o charakterze pozytywnym i agresywny – stanowiący zagrożenie. Fundamentalizm jest mocnym przywiązaniem do skrajnych, osobistych bądź też grupowych konserwatywnych stanowisk i teorii, które nie godzą się na jakiekolwiek próby wprowadzenia zmian. Zazwyczaj powstaje i rozwija się on niezauważalnie, gdyż jego zwolennicy utrzymują, że to oni głoszą jedyną prawdę, którą chronią przed wszelkimi naruszeniami. Fundamentaliści utożsamiają się z ową prawdą traktując tym samym siebie jako jedyny autorytatywny organ jej interpretacji. Często taki sposób postępowania starają się narzucić pozostałym ludziom. Towarzyszy temu przekonanie, iż tylko i wyłącznie oni są swego rodzaju sędzią.

Stwierdzono, iż fundamentalizm dotyka praktycznie każdej dziedziny życia. Swoim zasięgiem nie omija on religii, polityki, ekonomii, życia rodzinnego, sfery seksualnej, sekt, sportu itp. Dowodzi to, że zarówno Cerkiew jak i społeczeństwo powinny dokładnie przeanalizować sposób działania fundamentalistów oraz powziąć konkretne kroki – a w szczególności te o charakterze duchowym, które pomogą człowiekowi postępować jako osobie w pełni wolnej i zdrowej. W procesie stawiania czoła fundamentalizmowi Cerkiew Prawosławna przedkłada nieustanne dążenie człowieka do osiągnięcia świętości – za pośrednictwem życia w cnocie i komunii z niestworzoną Bożą łaską w Jezusie Chrystusie.