Zostań przyjacielem cerkiew.pl
Ikonografia święta Zaśnięcia Bogurodzicy
tłum. Michał Diemianiuk, 28 sierpnia 2021
Święto Zaśnięcia Przenajświętszej Bogurodzicy jest światłe i radosne dla każdego chrześcijanina. W dzień błogosławionej śmierci Matki Bożej cała ludzkość znalazła Modlącą się za nas i Niebiańską Orędowniczkę, Wstawiającą się przed Panem. Zaśnięcie Bogurodzicy, jak i Zmartwychwstanie Chrystusa, symbolizowało podeptanie śmierci i zmartwychwstanie do życia w przyszłym wieku. W II wieku powieść o cielesnym przeniesieniu Najświętszej Dziewicy Marii na niebo zachowała się w dziełach Melitona z Sardes. W IV wieku na tradycję o Zaśnięciu Matki Bożej wskazuje święty biskup Epifaniusz z Cypru.
Monaster Stawronikita, Athos, autor - Teofan z Krety
Monaster Stawronikita, Athos, fragment fresku
Początek XIII wieku, Nowogród, Państwowa Galeria Tretiakowska, Moskwa
Bazylika Matki Bożej Większej (wł. Basilica Papale di Santa Maria Maggiore), Rzym, 1296, fragment
Bazylika Matki Bożej Większej, Rzym, 1296
Bazylika Matki Bożej Większej, Rzym, 1296, fragment
Konstantynopol, X wiek, Paryż, Muzeum Średniowiecza
Ikona z klejmami, Bizancjum, XV wiek
Nowogródzkie Państwowe Zjednoczone Historyczno-Architektoniczne i Artystyczne Muzeum-Rezerwat, XVI wiek
Patmos, monaster św. Jana Teologa, XV wiek
“Pielena” [ros. пелена, ang. podea, gr. ποδέα], Solwyczegodskie Historyczno-Artystyczne Muzeum, XVI-XVII wiek
Bizancjum, XI wiek, kość słoniowa
“Pielena”, Solwyczegodskie Historyczno-Artystyczne Muzeum, XVII wiek
Bizancjum, XV wiek, Turyn, Galleria Sabauda
Książkowa miniatura
Athos, monaster Chilandar, XVII wiek
Serbia, Dečani, XIV wiek
Serbia, Dečani, XIV wiek, fragment
Konstantynopol, mozaika monasteru Chora
Athos, monaster Pantokrator, fragment ikony
Kiryłło-Biełozierskie Historyczno-Architektoniczne i Artystyczne Muzeum-Rezerwat, XV wiek
Wyszywana “pielena”, Państwowe Hisyoryczno-Kulturalne Muzeum-Rezerwat Kreml Moskiewski, XVII wiek
Państwowa Galeria Tretiakowska, Moskwa, XV wiek
Athos, monaster Pantokrator, XVII wiek
Plakietka ze słoniowej kości, koniec X wieku, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork
Bizancjum, XIII wiek, Synaj, fragment tryptyku
XV wiek, Nowogród, Państwowe Muzeum Rosyjskie, Sankt Petersburg
Monaster Stawronikita, Athos, autor - Teofan z Krety
Monaster Stawronikita, Athos, fragment fresku
Początek XIII wieku, Nowogród, Państwowa Galeria Tretiakowska, Moskwa
Bazylika Matki Bożej Większej (wł. Basilica Papale di Santa Maria Maggiore), Rzym, 1296, fragment
Bazylika Matki Bożej Większej, Rzym, 1296
Bazylika Matki Bożej Większej, Rzym, 1296, fragment
Konstantynopol, X wiek, Paryż, Muzeum Średniowiecza
Ikona z klejmami, Bizancjum, XV wiek
Nowogródzkie Państwowe Zjednoczone Historyczno-Architektoniczne i Artystyczne Muzeum-Rezerwat, XVI wiek
Patmos, monaster św. Jana Teologa, XV wiek
“Pielena” [ros. пелена, ang. podea, gr. ποδέα], Solwyczegodskie Historyczno-Artystyczne Muzeum, XVI-XVII wiek
Bizancjum, XI wiek, kość słoniowa
“Pielena”, Solwyczegodskie Historyczno-Artystyczne Muzeum, XVII wiek
Bizancjum, XV wiek, Turyn, Galleria Sabauda
Książkowa miniatura
Athos, monaster Chilandar, XVII wiek
Serbia, Dečani, XIV wiek
Serbia, Dečani, XIV wiek, fragment
Konstantynopol, mozaika monasteru Chora
Athos, monaster Pantokrator, fragment ikony
Kiryłło-Biełozierskie Historyczno-Architektoniczne i Artystyczne Muzeum-Rezerwat, XV wiek
Wyszywana “pielena”, Państwowe Hisyoryczno-Kulturalne Muzeum-Rezerwat Kreml Moskiewski, XVII wiek
Państwowa Galeria Tretiakowska, Moskwa, XV wiek
Athos, monaster Pantokrator, XVII wiek
Plakietka ze słoniowej kości, koniec X wieku, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork
Bizancjum, XIII wiek, Synaj, fragment tryptyku
XV wiek, Nowogród, Państwowe Muzeum Rosyjskie, Sankt Petersburg