Zostań przyjacielem cerkiew.pl
Dlaczego Boże Narodzenie nie jest pełne bez Eucharystii?
o. Dustin Lyon (tłum. Gabriel Szymczak), 05 stycznia 2025
Myślę, że zacznę od kilku myśli o Bożym Narodzeniu - przecież celebracja Narodzin Chrystusa już za chwilę!
Słucham opowieści o Bożym Narodzeniu i myślę o Eucharystii
Im więcej słyszę opowieści o Bożym Narodzeniu, tym bardziej jestem przekonany, że jest ono teologicznym argumentem na rzecz Eucharystii.
Opowieść o Bożym Narodzeniu mówi o tym, że odwieczny Logos (Słowo Boże) wchodzi w stworzenie za pomocą Ducha Świętego i przyjmuje ciało (to działanie nazywamy Wcieleniem).
Poprzez Wcielenie Chrystusa ludzkość ulega przemianie.
Zostaliśmy ponownie stworzeni!
Zostaliśmy przebóstwieni.
Zostaliśmy zbawieni!
Eucharystyczna "historia" jest taka sama. Chodzi o to, że Święty Duch ponownie wchodzi w stworzenie i przemienia chleb i wino w Ciało i Krew Chrystusa.
Bóg przyszedł na nasz świat przez Chrystusa, tak jak teraz przychodzi na nasz świat przez Eucharystię.
Słowa – klucze opowieści o Bożym Narodzeniu łączące ją z Eucharystią
Czy więc twierdzę, że historia Bożego Narodzenia dotyczy również tego, że chleb i wino stają się Ciałem i Krwią Chrystusa?
Tak!
Jest kilka kluczowych słów w historii Bożego Narodzenia, które wskazują na Eucharystię. Na przykład Zbawiciel narodził się w Betlejem, co oznacza "Dom Chleba". Po urodzeniu Chrystus został złożony w żłóbku, który był korytem do karmienia zwierząt, co oznacza, że ten, który się urodził, urodził się, aby spożywane było Jego Ciało i Krew.
Nabożeństwa cerkiewne także tworzą związek
Ciekawe są także nabożeństwa prawosławne na Boże Narodzenie. Na przykład nie obowiązuje wtedy reguła, która mówi, że kapłani mogą służyć tylko jedną Boską liturgię w ciągu jednego dnia. Podczas wieczerni (wieczornego nabożeństwa, które wyznacza nowy dzień w kalendarzu prawosławnym), słyszymy historię Narodzin według św. Łukasza, a następnie natychmiast odprawiana jest Eucharystia. Jest to wyjątkowe, ponieważ Eucharystia nie jest zwykle celebrowana razem z wieczernią. Z drugiej strony, następnego ranka Eucharystia odprawiana jest ponownie, zaraz po lekturze historii Narodzenia według św. Mateusza.
Odpowiedzią na opowieść o Narodzeniu jest celebracja Eucharystii
Wydaje się, że cykl liturgiczny Kościoła prawosławnego mówi nam, że właściwą odpowiedzią na wysłuchanie historii Bożego Narodzenia jest sprawienie, by Chrystus był obecny wśród nas (co nawiązuje do znaczenia imienia Emmanuel) przez sprawowanie Eucharystii.
Można powiedzieć, że Kościół w Liturgii sprawia, że każda niedziela staje się odtworzeniem Bożego Narodzenia, gdyż Chrystus staje się Wcielonym na naszych oczach.
Patrząc w ten sposób, opowieść o Narodzinach Jezusa, uzupełniona Eucharystią, mówi:
- Tak, Bóg naprawdę stał się człowiekiem i jest obecny wśród ludzi i, tak, jest naprawdę obecny teraz w tym chlebie i winie, i tak, kiedy bierzesz udział w Eucharystii, jesteś zjednoczony z boskością, jak Chrystus był zjednoczony z człowieczeństwem.
Boże Narodzenie i Eucharystia są zjednoczone i przekazują przesłanie Dobrej Nowiny
Opowieść o Bożym Narodzeniu to historia tego, jak niestworzony Bóg wkracza w świat stworzenia i przez to działanie nasza upadła ludzka natura zostaje odtworzona, przemieniona i zbawiona. Celebracja Eucharystii jest proklamacją tego samego - że Bóg stał się człowiekiem. Kiedy Bóg stał się człowiekiem, w Jezusie Chrystusie boskość została zjednoczona z człowieczeństwem. Kiedy uczestniczymy w Eucharystii, nasze człowieczeństwo zostaje zjednoczone z boskością.
Oto, co powiedział Chrystus:
- Powiedział więc im Jezus: Amen amen, mówię wam, jeślibyście nie spożywali Ciała Syna Człowieczego i nie pili Jego krwi, nie będziecie mieli życia w sobie. Kto je Ciało Moje i pije Krew moją, ma życie wieczne, a Ja wskrzeszę go w dniu ostatecznym. Albowiem Ciało Moje jest prawdziwym pokarmem, a Krew Moja jest prawdziwym napojem. Kto je Ciało Moje i Krew Moją pije, we Mnie trwa, a Ja w nim. (J 6, 53-56)
To jest historia Bożego Narodzenia; to jest przesłanie Dobrej Nowiny. Właśnie to Kościół prawosławny wiernie głosi, odkąd został ustanowiony w dniu Pięćdziesiątnicy prawie 2000 lat temu.
Przyjdź więc w tych świątecznych dniach i radujmy się razem!
o. Dustin Lyon (tłum. Gabriel Szymczak)
za: pravmir.com
fot. jarek /orthphoto.net/
Słucham opowieści o Bożym Narodzeniu i myślę o Eucharystii
Im więcej słyszę opowieści o Bożym Narodzeniu, tym bardziej jestem przekonany, że jest ono teologicznym argumentem na rzecz Eucharystii.
Opowieść o Bożym Narodzeniu mówi o tym, że odwieczny Logos (Słowo Boże) wchodzi w stworzenie za pomocą Ducha Świętego i przyjmuje ciało (to działanie nazywamy Wcieleniem).
Poprzez Wcielenie Chrystusa ludzkość ulega przemianie.
Zostaliśmy ponownie stworzeni!
Zostaliśmy przebóstwieni.
Zostaliśmy zbawieni!
Eucharystyczna "historia" jest taka sama. Chodzi o to, że Święty Duch ponownie wchodzi w stworzenie i przemienia chleb i wino w Ciało i Krew Chrystusa.
Bóg przyszedł na nasz świat przez Chrystusa, tak jak teraz przychodzi na nasz świat przez Eucharystię.
Słowa – klucze opowieści o Bożym Narodzeniu łączące ją z Eucharystią
Czy więc twierdzę, że historia Bożego Narodzenia dotyczy również tego, że chleb i wino stają się Ciałem i Krwią Chrystusa?
Tak!
Jest kilka kluczowych słów w historii Bożego Narodzenia, które wskazują na Eucharystię. Na przykład Zbawiciel narodził się w Betlejem, co oznacza "Dom Chleba". Po urodzeniu Chrystus został złożony w żłóbku, który był korytem do karmienia zwierząt, co oznacza, że ten, który się urodził, urodził się, aby spożywane było Jego Ciało i Krew.
Nabożeństwa cerkiewne także tworzą związek
Ciekawe są także nabożeństwa prawosławne na Boże Narodzenie. Na przykład nie obowiązuje wtedy reguła, która mówi, że kapłani mogą służyć tylko jedną Boską liturgię w ciągu jednego dnia. Podczas wieczerni (wieczornego nabożeństwa, które wyznacza nowy dzień w kalendarzu prawosławnym), słyszymy historię Narodzin według św. Łukasza, a następnie natychmiast odprawiana jest Eucharystia. Jest to wyjątkowe, ponieważ Eucharystia nie jest zwykle celebrowana razem z wieczernią. Z drugiej strony, następnego ranka Eucharystia odprawiana jest ponownie, zaraz po lekturze historii Narodzenia według św. Mateusza.
Odpowiedzią na opowieść o Narodzeniu jest celebracja Eucharystii
Wydaje się, że cykl liturgiczny Kościoła prawosławnego mówi nam, że właściwą odpowiedzią na wysłuchanie historii Bożego Narodzenia jest sprawienie, by Chrystus był obecny wśród nas (co nawiązuje do znaczenia imienia Emmanuel) przez sprawowanie Eucharystii.
Można powiedzieć, że Kościół w Liturgii sprawia, że każda niedziela staje się odtworzeniem Bożego Narodzenia, gdyż Chrystus staje się Wcielonym na naszych oczach.
Patrząc w ten sposób, opowieść o Narodzinach Jezusa, uzupełniona Eucharystią, mówi:
- Tak, Bóg naprawdę stał się człowiekiem i jest obecny wśród ludzi i, tak, jest naprawdę obecny teraz w tym chlebie i winie, i tak, kiedy bierzesz udział w Eucharystii, jesteś zjednoczony z boskością, jak Chrystus był zjednoczony z człowieczeństwem.
Boże Narodzenie i Eucharystia są zjednoczone i przekazują przesłanie Dobrej Nowiny
Opowieść o Bożym Narodzeniu to historia tego, jak niestworzony Bóg wkracza w świat stworzenia i przez to działanie nasza upadła ludzka natura zostaje odtworzona, przemieniona i zbawiona. Celebracja Eucharystii jest proklamacją tego samego - że Bóg stał się człowiekiem. Kiedy Bóg stał się człowiekiem, w Jezusie Chrystusie boskość została zjednoczona z człowieczeństwem. Kiedy uczestniczymy w Eucharystii, nasze człowieczeństwo zostaje zjednoczone z boskością.
Oto, co powiedział Chrystus:
- Powiedział więc im Jezus: Amen amen, mówię wam, jeślibyście nie spożywali Ciała Syna Człowieczego i nie pili Jego krwi, nie będziecie mieli życia w sobie. Kto je Ciało Moje i pije Krew moją, ma życie wieczne, a Ja wskrzeszę go w dniu ostatecznym. Albowiem Ciało Moje jest prawdziwym pokarmem, a Krew Moja jest prawdziwym napojem. Kto je Ciało Moje i Krew Moją pije, we Mnie trwa, a Ja w nim. (J 6, 53-56)
To jest historia Bożego Narodzenia; to jest przesłanie Dobrej Nowiny. Właśnie to Kościół prawosławny wiernie głosi, odkąd został ustanowiony w dniu Pięćdziesiątnicy prawie 2000 lat temu.
Przyjdź więc w tych świątecznych dniach i radujmy się razem!
o. Dustin Lyon (tłum. Gabriel Szymczak)
za: pravmir.com
fot. jarek /orthphoto.net/